Lautanen tyhjäksi on yhtä tehokas ympäristöteko kuin ilmastomyötäiset ruokavalinnat
Ruotsalaistutkimuksen mukaan ruuan haaskauksella on yhtä suuri ympäristöjalanjälki kuin naudanlihalla. Jos kaikki ruotsalaiset vaihtaisivat naudanlihan kokonaan sian tai siipikarjan lihaan, pienenisi kasvihuonekaasujen päästö viisi prosenttia. Sama vaikutus saataisiin lopettamalla ylensyönti ja ruuan haaskaus.
Jos ihmiset hankkisivat ja söisivät vain tarvitsemansa määrän ruokaa, aiheutuvat ympäristösäästöt tulisivat pääasiassa lihansyönnin vähenemisestä, mutta myös makeiden juomien, makeisten ja naposteltavan käytön pienenemisestä. Herkkutuotteiden ilmastovaikutus on suhteellisen suuri, raportti osoitti.
Ruotsin maatalousviraston Jordbruksverketin teettämässä tutkimuksessa analysoitiin kulutusmallien avulla, mikä vaikutus maataloustuotteiden kulutuksella on kasvihuonekaasujen ja kasviravinteiden päästöihin sekä maaseutumaisemaan. Tutkimuksen toteutti Institutet för Livsmedel och Bioteknik SIK.
Naudan, broilerin, lampaan ja sian lihan kulutus muodostavat kymmenen prosenttia ruotsalaisen kuluttajan kaikista ilmastoon vaikuttavista päästöistä. Erityisesti naudat ja lampaat vaikuttavat ilmastoon.
Raportissa huomautetaan kuitenkin, että näiden eläinlajien ja muiden ympäristötavoitteiden välillä on voimakas ja tärkeä yhteys. Laiduntavat eläimet esimerkiksi ovat edellytys sille, että tietyt kulttuurimaisemat ja niitä tarvitsevat kasvit ja eläimet säilyvät.
Ilmastonäkökohdasta ei ole itsestään selvää, että lähiruoka olisi aina kaukana tuotettua parempi ratkaisu. Sama koskee luomu- ja tavanomaista ruokaa, raportissa todetaan.
Ilmastolle on edullisempaa syödä lähellä tuotettuja kauden vihanneksia, marjoja ja hedelmiä kuin maahantuotuja vastineita, mutta näiden kahden vaihtoehdon ero oli vertailussa varsin pieni. Riisin vaihtaminen kotimaiseen perunaan tai vehnään keventäisi kasvihuonekaasukuormaa, mutta samalla kulutuksen muutos kotiuttaisi ympäristökuormitusta ulkomailta kotimaahan, kun kotimainen tuotanto kasvaisi.
Yhden ihmisen kulutustottumusten muutoksella on vain pieni vaikutus maailmanlaajuisiin kulutuskuvioihin. Jos moni muuttaa ruokavalintojaan, voivat ruuan ympäristövaikutukset keventyä. Jos kukaan ei muuta mitään, kasvaa ruuan ympäristöjalanjälki väistämättä, raportti vetää yhteen. (Ruokatieto)
- Elintarviketurvallisuudesta selonteko eduskunnalle
- Päiväysmerkintöjen ero on edelleen epäselvä kuluttajille
- Tuoteturvallisuuden valvonta siirtynyt Tukesiin
- Kuntien elintarvikevalvonta v. 2008
- Lautanen tyhjäksi on yhtä tehokas ympäristöteko kuin ilmastomyötäiset ruokavalinnat
- Selkämeren teemavuosi päättynyt
- Vesienhoitotoimilla Suomen vesien tila hyväksi
- Suomen Eläinlääkäriliitto: Tuotantoeläinten hyvinvoinnin parantamiseen on ryhdyttävä välittömästi
- Hiilidioksidipäästöt saatava lähelle nollaa vuoteen 2100 mennessä
- Ikä- ja tulorajaharkintaa esitetään hajajätevesien käsittelyn tehostamisvaatimukselle
